השקעות

יעקב אביב: מה ההבדל בין מפקח בניה פרטית למנהל בניה?

יעקב אביב, מפקח בנייה מנוסה עם ניסיון ניהול ופיקוח של מעל 400 וילות יוקרה, מחדד את ההבדל בין מפקח בניה פרטית למנהל בניה.

מנהל בניה: חובה בחוק אך לא אחראי על כל הפרויקט

לפני שנעסוק באחראיות הכבדה ובנחיצות הרבה של מפקח בנייה, נתחיל דווקא במי שימונה על ידי הקבלן ולמעשה הוא כמה דרגות מטה בחשיבות הגורמים בפרויקט, מנהל הבניה.
יעקב אביב מציין כי על אף שמדובר בהגדרת תפקיד חשובה ולמרות שחייבים למנות מנהל בנייה בחוק, מנהל הבנייה יהיה אחראי על תחום אחד והוא הבטיחות בעבודה של הפועלים באתר הבנייה, את מנהל העבודה ממנה המפקח או הקבלן הממונה מטעם המפקח, לבעלי הבית הפרטי לרוב אין קשר למנהל הבנייה וחלקם אף עשויים שלא לדעת מי מנהל הבנייה עוד במהלך העבודות, אם מדובר על בעלי בית פרטי שלא מעורבים יותר מדי בפרויקט ורוצים להשתחרר מכל סוג השלבים של הפרויקט למעט של העיצוב של הבית והאכלוס.

מפקח בנייה, יעקב אביב, מסביר על ההבדל בין מינוי מפקח בנייה לבין מנהל בנייה: "בעוד שצריך לחפש ולבדוק היטב מפקח בנייה מכוון והחוק לא מגדיר מיהו מפקח בנייה, אצל מנהל בנייה קיימת חובה חוקית והחוק מגדיר מיהו מנהל בניה, אדם שהינו מהנדס או הנדסאי עם מינימום שנתיים בעבודות בנייה, בנוסף אותו גורם חייב לעבור הסכמה בקורס של מנהלי עבודה מטעם משרד העבודה".
יעקב אביב מסביר על הקלות היחסית בבחירת מפקח בנייה: "בעלי הבית לא ממנים בעצמם, גם פה מפקח הבנייה ידאג למנהל בניה לפי החוק, לא פעם גורם שהוא מכיר וסומך עליו שיפקח על הבטיחות בעבודה, דבר חשוב וקריטי שמלבד חיים ובריאות של אנשים, יכול לעכב את העבודה לא מעט באם קרתה תאונה באתר הבנייה".

יעקב אביב: "מפקח בנייה לא חובה בחוק, הוא חובה לפרויקט"

בזמן שמנהל הבנייה אחראי על הבטיחות בעבודה, מפקח בניה אחראי על כל היבטי הפרויקט, הוא ידאג לבנות את בית החלומות של בעלי הדירות ומלבד הבטיחות הוא ידאג לקידום העבודות באתר הבנייה, איכות החומרים והעבודה, עמידה בהסכמים ובזמנים המופיעים באבני הדרך של הפרויקט, תקציב, עיצוב וחשוב לא פחות הבירוקרטיה הרבה מול הרשויות.

יעקב אביב ממליץ לחפש היטב מפקח בנייה מומלץ: "אני לא יודע למה המדינה לא הסדירה את התחום הזה, לעיתים אנשים שלא צברו מספיק קילומטראז' בנייה מגיעים לפקח על בנייה והעניינים מתחילים להסתבך, מפקח בנייה עם בעלי הבית מהשלבים הראשונים, בבנייה עצמה ועד האכלוס. כדי לעמוד בזמנים, בתקציב ובאיכות חייבים מפקח בנייה טוב ומנוסה".
אם כך, איך קרה שדווקא מפקח בנייה הוא לא חובה חוקית וכולם נעזרים בשירותיו? יעקב אביב עם הפתרון לסוגיה: "קשה למצוא אנשים שיהיו מוכנים לקחת על עצמם ניהול של כל שלבי הבנייה, הדבר לוקח שנים רבות של למידה בשטח ולא מתאים לכל אחד, לכן הפתרון הטוב ביותר הוא להשתמש בשירותי מפקח בנייה".

תוכן עניינים

דילוג לתוכן